در شرایطی که انتظار می‌رفت قانون سقف بودجه تیم های فوتبال موجب کاهش هزینه‌ها از جیب ملت شود؛ اما به نظر می‌رسد سرنوشتی مانند سقف قرارداد را به دنبال خواهد داشت.

گروه ورزشی مشرق- در جریان لیگ گذشته و در بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، موضوع انتشار ریز قراردادهای بازیکنان این دو باشگاه و به تبع آن سایر باشگاه ها مطرح شد. در این راستا شاهد انتشار ریز هزینه‌های یک فصل چند باشگاه بودیم که تفاوت هزینه ها را به خوبی نشان می داد. البته، در روزهای اخیر عموم تیم های لیگ برتری مبالغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی را اعلام داشتند که گام موثری در جهت مقابله با دلالی و هزینه های بدون ضابطه بود؛ اما ماجرا به همین نقطه ختم نمی شود.

همه چیز شفاف شود
بدهی‌های عجیب و غریب استقلال و پرسپولیس که در جریان پروژه خصوصی‌سازی این دو باشگاه ‌از آن پرده‌برداری و مشخص شد، نتیجه هزینه‌های غیرشفافی بود که سال هاست در فوتبال ایران صورت می گرفته است. البته اتفاقاتی مانند دادن خانه و ماشین به جای مبلغ قرارداد هم مزید بر این شد تا تا سازمان لیگ برای فصل جدید، باشگاه‌های لیگ برتری را ملزم به شفاف‌سازی کند. این سازمان مصرانه از تیم های لیگ برتری خواست تا فهرست قراردادهای‌ خود با مربیان و بازیکنان را با اعلام ریز قرارداد منتشر کنند. تاج حتی اعلام کرد، اساس و معیار سازمان لیگ، قراردادهایی است که در باشگاه‌ها عمل می‌شود و در سازمان لیگ ثبت خواهد شد. معاملات در باشگاه‌ها باید با پول رایج کشور انجام شود، نه با دلار، ویلا و ماشین و خانه.

میلیاردها تومانی که همچنان از جیب ملت می‌رود

ماجرای شفاف‌سازی هزینه‌های باشگاه‌های فوتبال، طرفداران غیرفوتبالی هم داشت. وزیر ورزش و جوانان بار‌ها در گفته‌هایش تأکید ویژه کرد که شفاف‌سازی مالی باید انجام شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت به باشگاه‌های صنعتی دستور داد، ‌حساب‌هایشان را شفاف کنند تا حساب کار دست همه بیاید که ماجرای شفاف‌سازی جدی‌تر از همیشه است.

سقف بودجه اجرایی خواهد شد؟
در این میان دو بحث پیش می آید؛ یکی اجرایی بودن این قانون با توجه به تجربه قانون سقف قرارداد و دیگری چگونگی الزام باشگاه ها به رعایت این سقف.

بحث درست یا غلط بودن انتشار قراردادها هم یکی از مباحثی است که مخالفان و موافقان خود را دارد. اما مدیران باشگاه‌های لیگ برتری با پیش کشیدن بحث اخلاقیات، موضوع شفاف‌سازی مالی را درست نمی‌دانند و بر این باورند، وقتی دستمزد دیگر قشرهای ‌جامعه مخفی و خصوصی است، چگونه است فوتبالیست‌ها باید ریز رقم قرارداد‌هایشان را منتشر کنند؟ البته این ماجرایی است که در فوتبال دنیا کاملا رایج است و در همه دنیا تقریبا رقم نقل و انتقالات منتشر می‌شود. به نظر پیش کشیدن بحث اخلاق در این زمینه چندان استدلال قوی به نظر نمی‌رسد؛ به ویژه که اگر بخواهیم با استناد به همین استدلال مانع انتشار ارقام قرارداد شویم،‌‌ همان مفاسدی که پیش از این در فوتبال ما بوده، دوباره شایع می‌شود.

میلیاردها تومانی که همچنان از جیب ملت می‌رود

باید این نکته را هم در نظر بگیریم وقتی در مقام مقایسه با سایر کشورها بر می آئیم باید به این نکته نیز اذعان کنیم که در سایر کشورها نیز قرارداد در رسانه عمومی منتشر می شود؛ اما مدیر باشگاه چون با انتخاب مردم بر این مسند نشسته، باید جوابگوی هزینه ها باشد. اما از آنجایی که در ایران بیشتر باشگاه ها دولتی بوده و بودجه را از دولت دریافت می کنند، با قانون سقف بودجه روبرو شده اند و می بایست تمام هزینه های خود اعم از خرید بازیکن، سفرهای خارجی و ... را با 18 میلیارد مصوب شده تطبیق دهند. اگر آنها از این سقف تجاوز کنند توسط سازمان لیگ با آنها برخورد خواهد شد.

آیا سقف بودجه مانع پرداخت های میلیاردی می شود؟
در شرایطی که سازمان لیگ به جای قانون سقف قرارداد، قانون سقف بودجه را گذاشته و باشگاه‌ها می‌توانند با کم و زیاد کردن رقم قرارداد‌هایشان هم رقم‌های میلیاردی دلخواهشان را بپردازند و هم شفافیت را چاشنی کار کنند، هنوز برخی زیر بار قانون نمی‌روند و به دنبال راه فرار می‌گردند.

با این ارقامی که هر روز در رسانه ها برای خرید بازیکنان اعلام می شود، قبول اینکه یک تیم مطرح با 18 میلیارد قرارداد بازیکنانی که تا فصل قبل بعضاً بالای یک میلیارد می گرفته اند را تمدید کند یا قرارداد جدید با یک بازیکن مطرح ببندد، کمی دور از ذهن به نظر می رسد مگر اینکه مانند افشارزاده رسما اعلام کنند که با هیچ بازیکنی بالای یک میلیارد قرارداد نمی بندیم. البته مدیران دیگری مانند مدیران سپاهان و پیکان رسماً اعلام کرده اند برای جذب بازیکنان مطرح خود مبالغی بیش از یک میلیارد پرداخته اند که انتشار قراردادها نیز این را نشان داد.

هفته گذشته بود که رقم قرارداد محمدرضا خلعتبری منتشر شد و بنا بر اعلام مهرزاد خلیلیان، برای پیوستن به سپاهان یک میلیارد و دویست میلیون تومان دریافت کرده است، ‌حال آنکه خلعتبری برای دریافت رضایت‌نامه‌اش از عجمان، 350 هزار دلار (نزدیک به یک میلیارد تومان) را شخصا پرداخت کرده و با یک حساب سرانگشتی، می‌فهمیم انتقال او به سپاهان، دویست میلیون تومان برای او سود داشته است. مدیرعامل باشگاه پیکان با بیان اینکه ملبغ قرارداد رحمتی یک و نیم میلیارد است، گفت: "براساس صحبت‌های وزیر ورزش و سیاست فدراسیون فوتبال، قرار است سقف بودجه باشگاه را رعایت کنیم، به همین دلیل ممکن است به یک بازیکن بیش از یک میلیارد و به یک بازیکن 150 میلیون تومان پرداخت کنیم."

میلیاردها تومانی که همچنان از جیب ملت می‌رود
همین استدلال ساده نشان می دهد قانون سقف بودجه اگر هم شکل اجرایی بگیرد که با اما و اگر همراه است، این پرسش باقی است که در پایان می تواند موجب کاهش هزینه هایی از بیت المال شود؟ به نظر می رسد تحقق این هدف در سال اول اجرا، با ابهامات زیادی روبرو بوده که انتشار مبلغ قراردادها نیز نشان داد شاید محقق نشده است. در واقع، قانون سقف بودجه نیز آینده ای چون سقف قرارداد را به دنبال خواهد داشت.

جدول زیر هزینه کرد ارائه شده از سوی باشگاه های لیگ برتری است

شماره تیم میزان هزینه (تومان)
1 سپاهان 17 میلیارد و 580 میلیون
2 استقلال 16 میلیارد
3 پرسپولیس 15 میلیارد و 400 میلیون
4 ذوب‌آهن 11 میلیارد و 500 میلیون
5 پیکان 10 میلیارد و 700 میلیون
6 فولاد 10 میلیارد و 300 میلیون
7 تراکتورسازی 8 میلیارد و 800 میلیون
8 پدیده 8 میلیارد و 700 میلیون
9 گسترش فولاد 8 میلیارد و 400 میلیون
10 راه آهن 7 میلیارد و 900 میلیون
11 نفت تهران 7 میلیارد و 400 میلیون
12 صبای قم 6 میلیارد و 800 میلیون
13 سایپا 6 میلیارد و 600 میلیون
14 ملوان 5 میلیارد و 200 میلیون
15 استقلال خوزستان 5 میلیارد و 70 میلیون
16 نفت مسجد سلیمان 4 میلیارد و 300 میلیون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    پس معلوم شد خزانه هم پر است چون این تیم ها همشون دولتی هستند
  • ناشناس ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    خرج که از کیسه مردم بود / حاتم طایی شدن آسان بود
  • ناشناس ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    حیف این پولهای میلیاردی که خرج این فوتبالیست ها میشه و در نهایت در جام جهانی بین 4 تا تیم چهارم شدیم .
  • بنده خدا ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    فوتبال تا وقتی ورزش بود خوب بود ولی وقتی تجارت شد مایه بدبختی مردم شد و برای بعضی افراد خواص رانت شد تا از پول و جیب مردم استفاده ببرن. تیم ها تا وقتی دولتی هستند مستقیم از جیب مردم هزینه میکنند اگر هم خصوصی بشن باز هم از جیب مردم به طور غیر مستقیم هزینه میکنن.
  • امیرعلی ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    بایدفوتبال ازایران جمع بشه. یه عده مفت خور ازکنار فوتبال یه شبه میلیادرشدند
  • پسر ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    چه گویم که ناگفتنم بهتر است عدالت نباشه همین میشه
  • سید ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    هرچه دلارهای نفتی را با یکسال مذاکره پس گرفتند یکجا میدهند باین فوتبال پیذوری و فوتبالیستهای کاغذی و فانتزی و مربی خارجی !!! آیا این است آن کلام رهبری در مورد شعار سال ؟؟؟؟!!!!
  • کارشناس فوتبال ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    سلام دوستان به جوون این مملکت 4 میلیون وام ازدواج نمیدهند و میگویند خزانه خالی است و این هزینه های میلیاردی میشه مردم با حقوق وزارت کار، کار میکنند و هیچ رفاهی ندارند و این هزینه های میلیاردی میشه جوون های مملکت بیکارندو سربار خانواده ها و این هزینه های میلیاردی میشه برای خودمون که ادعای اسلام و عدالت و تدبیر داریم متاسفم یاعلی
  • سيداسماعيل خلخالي ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    از مسئولان ميخواهم بجاي اينكه اين هزينه ها را خرج فوتبال مي كنن خرج ورزشهاي ديگر مثل واليبال وبسكتبال وكشتي ووزنه برداري و......كه امتياز آور ومايع افتخار در آسيا وجهان هستند خرج شود اين پولهاي بيت المال مردم هم راضي هستند .اگر هم ميخواهند براي فوتبال خرج كنند بروند از محلا ت جنوب شهر بازيكناني حرفه اي هستند كه چون رابطه وپارتي ندارنند ميتواننوحاضر هستن رايگان هم بازي كنند .
  • علی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    توی ایران وقتی تجارت شد بده .اما توی اروپا تیم های اروپایی با اینکه خیلی هزینه میکنن اما خیلی هم سود دارن و دولت هم کلی مالیات ازشون میگیره
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    من دو میلیون وام ازدواج میخوام کجا میدن//؟؟؟؟؟؟میگن پول نیست پس چرا تو فوتبال هست؟؟؟؟؟؟
  • کارشناس فوتبال ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    دوست عزیز چرا با اسم کاربری دیگران نظر میدی؟ من نظراتم فقط در مورد فوتبال هست لطفا با اسامی دیگران نظر نده از نظر غیر فوتبالیت کاملا مشخصه کارشناس فوتبال که هیچ حتی از فوتبال هم متنفر هستی:)
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    چون اقتصاد ایران دلال محوری هست مثل بازار و بانکداری اون که بهره و سود ربا محوری هست ایران رو چه به ازدواج و تولید و علم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس